La Mediterrània
Mare Nostrum “El nostre mar”, així és com els romans anomenaven el mar Mediterrani.
La Mar mediterrània ha jugat un paper molt important en l’antiguitat, ja que ha sigut bressol de moltes civilitzacions. Ja ho has vist durant el projecte. En aquest dossier aprendràs algunes de les seves característiques i l’estudiaràs en diferents àmbits científics.
Per començar busca alguna dada sobre la mar Mediterrània:
Superfície:
Temperatura:
Salinitat:
pH:
densitat:
Pinta el mapa i posa el nom dels països que envolten la mar Mediterrània:
1.- El mar: font de vida.
És ben conegut que al mar hi ha essers vius. Però quants coneixes? Aquí estudiarem el nom d’alguns peixos i marisc que de ben segur has tastat alguna vegada.
Tens a la teva disposició una guia de peixos, unes taules amb les mesures dels peixos i uns peixos que “s’han pescat”.
Quan vas a la peixateria a comprar peix, hi ha una sèrie d’informacions que s’han de facilitar com ara: el nom de l’espècie, l’origen, data de pesca, mètode de captura, si s’ha criat en piscifactoria, si s’ha congelat, etc. i també han de complir una sèrie de requisits per poder ser venuts. Un d’ells la mida que fa. Això és important perquè si no fan la mida suficient s’han de retornar al mar.
Així dons, això és el que hauràs de fer avui, tens unes imatges de peixos i marisc que caldrà identificar. I una taula amb unes dimensions. Un cop identificats caldrà comprovar que efectivament es poden portar a la peixateria per vendre. Completa la taula amb les dades i decideix si són aptes per vendre o cal tornar al mar.
Identifica els peixos que tens. Escriu el nom en la taula següent. Et pot ajudar la guia de peixos que tens plastificada a l’aula.
Mesura la mida del peix, anota-la a la taula i comprova si arriben a la mida o no en la taula de les talles mínimes autoritzades. Anota si és correcte o no.
Classifica’l segons sigui peix blanc, peix blau, marisc, altres.
Veure annex:
Guia Peixos i marisc.
Taula amb les mides mínimes autoritzades.
2.- El mar: font de nutrients.
Quan anem a la platja anem a banyar-nos, hi ha qui practica esports, passeja, o simplement dona una volta en un vaixell. Hi ha molts usos diferents i maneres d’aprofitar el mar. Ja hem vist que del mar podem obtenir aliment, però també podem extreure sals, podem dessalinitzar l’aigua per tenir aigua per consum humà, iode, altres.
Per tant és important conèixer el cicle de l’aigua. Tingues en compte aquests links que parlen sobre el cicle de l’aigua i fes les activitats proposades en línia. Al dossier completa el dibuix següent:
https://www.youtube.com/watch?v=_1mC2YvgNDE
https://www.aiguesmataro.com/ca/el-cicle-de-laigua
https://ambientech.org/ca/cicle-natural-de-laigua-2
Per conèixer les etapes i el funcionament d’una planta potabilitzadora, ves aquest link:
https://ambientech.org/ca/explorant-la-potabilitzadora
Mira el link i escriu les parts d’una estació depuradora. Fes un esquema com el que surt a la pàgina web.
3.- El mar: font d’energia.
Ja fa molt de temps que s’aprofita el mar per obtenir energia. Existeixen diferents projectes per aprofitar les corrents marines, la força de les onades, les marees, etc per generar energia.
Mira el vídeo següent sobre el projecte d’Iberdrola i el següent enllaç on et parla de les diferents tecnologies per aprofitat l’energia dels oceans i dels mars:
https://www.youtube.com/watch?v=-3PSMICjpdI
https://www.appa.es/appa-marina/que-es-la-energia-marina/
Respon les preguntes següents:
1.- Qui va ser Pierre Simon Girard? Que va inventar? I en quin any?
2.- Perquè cal reduir les emissions de CO2 i anar cap a fonts d’energia més netes?
3.- Quines fonts d’energia antigues comenta al vídeo?
4.- En el vídeo mostra i explica com funcionen les diferents tecnologies que s’utilitzen per aprofitar l’energia dels mars i oceans. Fes l’esquema de com funcionen dos de les diferents tècniques que explica.
4.- Conclusió final.
A part de tot el que has repassat en aquest dossier sobre la mar Mediterrània, segur que ets conscient d’altres notícies que ens arriben sobre els mals usos i abusos que moltes vegades en fem i que repercuteixen en la salut i benestar del mar. És important mantenir la costa neta i les seves aigües per poder gaudir de totes les activitats que en fem. Però tot i així tenim notícies de deixalles que arriben al mar (tovalloletes, residus), vessament de productes (acumulació de mercuri, contaminació amb productes de vessaments al riu i que arriben al mar, etc), xarxes i plàstics que es lliguen en animals marins, augment de plàstics (microplàstics) en l’aigua, tècniques de captures d’animals marins i pesca que repercuteixen directament en el medi (com ara l’ús de determinades tècniques de pesca amb xarxes il·legals), etc.
Per tant et demanem que ara facis tu una reflexió, busca una noticia relacionada i comenta-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada